Hållbarhets-
kommunikation för stärkt varumärke
Hållbarhetskommunikation för stärkt varumärke
Företags arbete med kommunikation kring hållbarhet kräver väl underbyggt grundarbete. Hållbarhet och varumärkesbyggande går hand in hand, därför behöver kommunikationen vara strategisk, korrekt och effektiv.
Genom hållbarhetskommunikation kan företag stärka sitt varumärke, differentiera sig på marknaden, öka kundlojalitet och bygga förtroende hos intressenter. Effektiv hållbarhetskommunikation kan dessutom öka engagemanget för hållbarhetsfrågor i samhället, och därmed bidra till positiva förändringar både inom och utanför företaget.
Hållbarhetskommunikation innebär att kommunicera företagets hållbarhetsmål, initiativ och prestationer på ett tydligt och transparent sätt. Ett viktigt steg är att integrera hållbarhetskommunikationen i företagets övergripande kommunikation.
"Samarbetar med företag i skapandet av hållbara kommunikationsstrategier som lyfter upp engagemang för klimatmålen och biologisk mångfald."
Det finns olika riktlinjer, standarder och lagar som påverkar hur olika företag får kommunicera kring hållbarhet, exempelvis Internationella Handelskammarens regler samt EU:s nya direktiv Green Claims.
Transformity stöttar företag i skapandet av kommunikationsstrategier som lyfter upp engagemang för en hållbar utveckling. Genom förståelse för företags unika utmaningar och möjligheter skapas utbildningar och policys, anpassas analys, strategier, planer, aktiviteter utifrån affärsmålen, och implementeras utvärderingar för att säkerställa effektivitet.